NEW YORK 5-8 augustus als afsluiting van deze super vakantie

4 augustus.

Laatste nachtje in de camper was volgens mij ook 't warmst. Jemig wat een temperatuur, bleef gewoon boven de 30 graden. De airco in de camper voor het eerst 's nachts aan laten staan maar ook dat kon niet voor veel afkoeling zorgen. Maar uiteindelijk in slaap gevallen en de volgende dag de camper bij Cruise America ingeleverd. Met een taxi naar McCarren vliegveld en het verbaasden ons niet dat er ook op het Vegas vliegveld gokkasten en kramen met kaartspellen/roulette etc staan. Sjoerd is geslaagd voor een apart kaartspel en onder ' t genot van koffie en wat eten op het vliegtuig naar New York gewacht. Voorspoedige vlucht van een uur of 4,5. Met 3 uur tijdsverschil was het avond toen we op Newark aankwamen. Via shuttle van Airlink naar het Holiday-Inn waar we de koffers op 12 hoog achterlieten en op naar Timesquare. Wow wat een stad!Maakt niet uit hoe laat je op straat bent, je bent nooit alleen. En al dat verkeer, overal auto's waarvan meer dan de helft taxi's. En ook wel veel fietsers.

De volgende dag, 6 augustus, uitgebreid ontbeten in het hotel en toen een flink stuk gewandeld. Vanaf ons hotel in 57th straat tot aan de Staten Island Ferry gelopen. Onderweg geshopt en voor iedereen of een shirt of een zonnebril of gympen of een combinatie daarvan gekocht. Al wachtend op de ferry hotdogs (de eersten) gegeten en vanaf de ferry prachtige foto's kunnen maken van de ondergaande zon. En met de Skyline en Statue of Liberty in het geheugen geprint weer terug de ferry op. Aangezien we genoeg hadden gelopen namen we de metro, moet je tenslotte ook meegemaakt hebben, naar Timesquare. Nogmaals genietend van de bright lights in the Big Apple terug naar het hotel gelopen. De volgende morgen weer in het hotel ontbeten en met goede schoenen aan op pad. Vandaag stond de baseball wedstrijd de Toronto Blue Jay's tegen de NY Yankees op het programma. Rond 17:30 wilden we in het Yankee Stadium aan de 161 street in the Bronx zijn om maar niks te missen. Via Colombus square en de Apple Store Central Park ingewandeld. Wat een prachtig park met mooie tuinen en waterpartijen. Een oase van rust in de hectiek van een wereldstad. Laatste stukje toch maar de metro genomen want we moesten tenslotte voor de terugweg ook een kaartje hebben. Net voor het stadium nog een Yankees shirt gekocht voor Sanne en Sjoerd en in de rij voor de security check. Bleek dat de selfiestick niet naar binnen mocht.....of weggooien of in bewaring geven tegen betaling van 10 $ aan een dame op een stoel zittend naast de MacDonald. Even getwijfeld of ik de stick weg zou gooien maar toen bedacht dat we de stick buiten het stadium konden verstoppen en wie weet zouden we het na afloop van de wedstrijd weer kunnen oppikken. Zo gezegd zo gedaan. Hans en Sjoerd waren inmiddels in het stadium en Sanne en ik dus door de security de rij uit gelaten. Net buiten de drukte een hek en wat onkruid gevonden waar ik de stick onder verstopte. We zouden na afloop wel zien.

Sanne en ik door de security weer binnen gelaten zodat we niet opnieuw in de rij hoefden en binnen door een controlepost naar de juiste plaats in het stadium begeleid. Section 235 row 5 seats 12-15, prima plekken! De Blue Jay's waren nog aan het ingooien en om ons heen stonden fans om een bal te roepen. Sanne en Sjoerd gingen dat ook doen en verdomd....even later kwam er een bal onze kant op! Voordat we echter de bal konden vangen kwam er van een paar meter links van ons een knapie met honkbalhandschoen met een grote sprong voor ons en plukte de bal uit de lucht. Balen maar al snel kwam er een 2e kans. Een bal recht op Sanne af maar door de schrik/zonlicht en snelheid vd bal raakte Sanne de bal wel maar ketste de bal van haar hand terug, stuiterde op de tribune en ging een ander ermee vandoor. Helaas, het had leuk geweest een souvenir mee te kunnen nemen....maar we hadden de Yankee shirts nog. De wedstrijd begon om 19 uur met de volksliederen en een boel show. Helaas verloren de Yankees met 2-1, door een homerun in de 10e inning door de Blue Jay's. Lange wedstrijd van ruim 3 uur waarin iets meer gescoord had mogen worden maar heel leuk om eens mee te maken! Selfiestick opgepikt, en de metro teruggenomen naar Timesquare. Dat vonden Sanne en Sjoerd toch wel het leukste deel met veel artiesten en kraampjes.

Laatste dag van deze super vakantie:

De laatste ochtend buiten het hotel ontbeten bij restaurant the Morning Star verderop in de straat. Na het ontbijt gingen Sanne en ik nog even snel op zoek naar een zonnebril. De vorige was namelijk kwijt geraakt in de Apple Store en aangezien we 10$ uitgespaard hadden met de selfiestick mocht Sanne dit gebruiken voor een nieuwe bril. Gelukkig hebben we een zelfde bril gevonden in 8th Avenue en waren we mooi op tijd bij het hotel voor de transfer naar het vliegveld. Hoewel we om 18:00 zouden vliegen hadden we een transfer om 13:00 omdat je voor een Internationale vlucht 3 uur van te voren op het vliegveld moet zijn en omdat de trip naar het vliegveld wel 2 uur kon duren. Maar het zat mee en zodoende waren we ruim op tijd op Newark. Ook deze laatste vlucht ging voorspoedig en zo sloten we een hele bijzondere vakantie waar we veel gedaan en gezien hebben af met een landing op schiphol vanochtend 9 augustus om 7:00.

Leuk dat jullie ons gevolgd hebben, en bedankt voor de reacties!

Op naar Las Vegas

Na nog een avondje sterren kijken op KOA Kingman zijn we de volgende dag vertrokken naar de volgende en laatste campground: Sam's Town in Las Vegas. Aangezien we langs Lake Mead het grootste stuwmeer van de USA en de Hoover dam reden zijn we daar even gestopt. Indrukwekkend bouwwerk en prachtig om net als bij Lake Powell midden in de droogte zo'n groot meer te zien. Door naar Vegas waar we het rondje met de camper afsloten. Waren we bijna 2 weken geleden alleen in hotel Circus Circus gebleven, nu was het tijd om over de Las Vegas boulevard ofwel "the Strip" te lopen. Wat een geweld van neonreclame en show is dat! Veel uitgedoste en of als Spiderman, Batman of noem maar op verklede mensen. En bijna op elke hoek bedelaars met spreuken als ' my ex had a better lawyer....need money to pay the rent' of ' my wife left me, need money to rent a new one'. Het is natuurlijk heel sneu zijn maar ik moest er toch een beetje om lachen. Of ' why lie? Need BEER!'

Na een flink stuk lopen, wat eten en wat drankjes gingen we verhit en met pijnlijke voeten terug naar de camper. Het was nog steeds 31 graden dus het was heerlijk dat het zwembad nog open was. Konden Sjoerd en ik heerlijk afkoelen voor het laatste nachtje in de camper. Morgen bijtijds opstaan, camper inleveren en met een taxi naar McCarren airport. Op naar de andere kant van de US naar New York. Weer een nieuw avontuur

Tussenstop campground Kingman

Campground Williams en Grand Canyon waren prachting en indrukwekkend. Tijd om wat na te genieten bij de volgende campground. Kingman hadden we uitgezocht om de afstand naar Vegas op te splitsen. Bij Kingman heerlijk gezwommen en geluierd bij het zwembad. Later op de dag werd het drukker maar de eerste uren hadden we het zwembad weer bijna voor ons alleen. Bij de campwinkel wat blikjes tonijn, en andere ingrediënten gekocht zodat we tonijnsalade met brood konden eten. Sjoerd zijn favoriete broodbeleg. Heerlijk zo'n dagje tussendoor. Morgen door naar Las Vegas.

Williams campground en bezoek Grand Canyon.

Op 1aug vertrokken van Lake Powell via Antelope Canyon en Horseshoe Bend naar Williams. Best een stukje rijden naar de campground, onderweg wat gegeten, boodschappen gedaan en wat nieuwe zomerstappers en slippers gekocht voor Sanne en Sjoerd. Toch mooi op tijd aangekomen bij de campground in Williams om nog een uurtje te zwemmen. Zwembaden gaan hier over het algemeen om 21 uur dicht.

De volgende ochtend voor het eerst wat minder weer. Voordat er wat druppeltjes regen zouden vallen een foto voor buurman zijn verjaardag gemaakt van ons 4-tjes en op naar de Grand Canyon. De camper geparkeerd in Tusayan en vandaar de paarse shuttle naar het Grand Canyon Visitors Centre genomen. Op de kaart kijkend besloten om een "moderate" qua moeilijkheidsgraad afdaling te doen. Het werd de afdaling "ooh aah point", dat kon niet anders dan mooi zijn!

Flink afdalen en we konden aan de mensen die al op de terugweg waren zien dat het best zwaar zou worden. Naar beneden gaat altijd wel, maar straks weer omhoog....Onderweg ook al een prachtig uitzicht over de canyon. Maar aangekomen bij het "ooh aah point" was het nog mooier! Wat een indrukwekkend stuk natuur en wat voel je je dan nietig. Toen het weer wat begon te druppelen begonnen we aan de weg naar boven. Wat een geluk dat het bewolkt en zelfs licht aan het regenen was. Ik moest er niet aan denken dit in ruim 40 graden te doen. Boven gekomen volde ik mijn kuiten en had ik een rode kop van de inspanning maar omdat het nog redelijk vroeg was besloten we toch nog de oranje shuttle bus naar Mather point te nemen. Ik dacht namelijk gehoord te hebben dat je vanaf dat punt de Colorado River ver in de diepte (Canyon is op het hoogste punt 2300 meter diep) kon zien kronkelen.

De rivier was idd ver beneden te zien, tenminste dat dachten we aan de grote witte rosten te kunnen zien. Het uitzicht was ook hier weer fenomenaal. De zon was aan het zakken hetgeen schitterende kleurschakeringen liet zien. En zo wijds, haast niet te geloven! Uiteraard op een mooi plekje een selfie van het gezin en flink wat andere foto's genomen en terug met de shuttle naar de camper. Onderweg vanuit de shuttle zoals op de heenweg grote herten, Elks, gezien.

In Tusayan wat gegeten en terug naar de campground in Williams. Na 40 minuten weer op de plek aangekomen en de mooiste sterrenhemel sinds tijden gezien. Daar moesten we nog even van genieten en natuurlijk op vallende sterren zitten wachten. Het wachten werd beloond, binnen korte tijd hadden we 5 vallende sterren gezien. Mooi moment om te gaan slapen. Morgen een korte reis van 170 km naar Campground Kingman, tussenstop naar Las Vegas.

Van Lake Powell via Antelope Canyon en Horseshoe Bend naar campground Williams

Yes gelukt!

Om 11:00 konden we met de pick-up truck olv Navajo Tarra richting Antelope Canyon. De weg ernaar was door een hele stoffige rivierbedding maar het was de hobbelige rit meer dan waard. Heel bijzonder zo'n Canyon waar je door de lichtinval hele fraaie foto's kon nemen. Met de hulp van Tarra het huilende oog, een beer, een hartvorm, A. Lincoln en een draak gezien. Die gek genoeg soms beter op de foto dan in het echt zichtbaar waren. De tour duurde ruim anderhalf uur. Toen op naar Horseshoe Bend. Dat was even andere koek, net zo droog maar dan vol in de zon. Genoeg water mee en omhoog bij het zandpad. Boven gekomen was de Colorado nog niet te zien, Lake Powell zagen we wel in de verte liggen. We moesten nog via een rotsig pad een flink stuk omlaag....dat zal terug wel zwaar worden.

Prachtig uitzicht op Horseshoe Bend, de Colorado River maakt hier een 180 graden bocht. Tocht terug omhoog wad inderdaad zwaar. Voor sommige andere bezoekers té zwaar want er moest een ambulance komen.

Met de dingen die we wilden doen en zien op de gevoelige plaat op naar Campground Williams ten zuiden van de Grand Canyon. Het laatste National Park wat we gaan bekijken in deze vakantie.

Van Bryce naar Lake Powell campground Wahweap

Na het ontbijt, camper legen en water vullen en on our way to Lake Powell. Eerste stuk kenden we nog want dat was over de Highway 89 richting Zion. Alleen gingen we nu bij Zion richting 't Zuiden, richting Page. Vlak voor Page ligt de Glenn Canyon dam. Deze is gebouwd tussen 1957 en 1964 en vormt het een na grootste stuwmeer van Amerika: Lake Powell. Het meer zorgt niet alleen voor vermaak en afkoeling aan Amerikanen en toeristen maar zorgt ook voor energie aan de omliggende steden. 31 juli een dagje bij het meer doorgebracht en zojuist heerlijk gegeten bij een restaurant aan het meer. Wanden van glas over de volledige lengte en breedte zodat je van alle kanten een schitterend uitzicht hebt over het meer. Het leek wederom een schilderij waar je op uit keek. Morgenochtend bijtijds naar een buro (Navajo Tours) vlakbij Page om de upper Antelope Canyon tour te doen. Dat wilden we eigenlijk vandaag doen maar er kon niet gereserveerd worden en we vonden een dagje aan en vooral in het meer ook wel lekker. Het is hier ruim 40 graden dus een duik in het meer is erg welkom. Hopelijk is er morgen plek om de tour te doen, zo niet dan rijden we door naar de campground in Williams. Daar staan we de komende 2 nachten om de Grand Canyon te bewonderen.

Bryce National Park

In de ochtend de shuttle bus richting Sunset point genomen om de Navajo loop te lopen. Maar daar aangekomen hadden we te weinig tijd voor de wandeling. We hadden namelijk de Rainbow Tour gereseveerd om 13:30 en konden niet het risico nemen om deze bus te missen. Daarom hebben we zelf op het uitkijkpunt wat rond gelopen en vooral mooie foto's gemaakt. De foto's houden jullie tegoed. Want sinds het hotel in Las Vegas heb ik onvoldoende sterke wifi om foto's op te laden. Maar dat hadden jullie als trouwe volgers vast al gemerkt :-)

Na Sunset point dus terug om spullen (wat te eten en vooral veel water) te pakken en op de Rainbow tour bus gewacht. Goed dat we gereserveerd hadden want de bus zat goed vol. De chauffeur vertelde 100 uit en bracht ons naar de mooiste plekken. Van vergezichten op 9000 feet tot Fairytail land waar de rottsformaties met een beetje fantasie op stripfiguren en dieren lijken.

's Avonds de tip van familie Jorissen opgevolgd en bij Best Western Ruby's Inn gegeten. Was lekker en uiteraard moesten we het op de kaart vermeldde Hoodoo bier proeven. Hoodoo's zijn de rotsformaties die als een pilaar opgestapeld staan.

Bij de camper nog een vuurtje gemaakt om de mooie dagen in Bryce af te sluiten. Morgen naar Lake Powell, op naar een nieuw avontuur.

Van Zion naar Bryce National Park

Na een klein vuurtje op de mooie campground het laatste nachtje doorgebracht in Zion. Het was echt een hele mooie ervaring om door dit park te rijden en te wandelen. Na het ontbijt en de camper legen en vullen gingen we op weg naar campground Ruby's Inn in Bryce. Benieuwd naar wat er komen ging. Zion was prachtig. Hoe zou Bryce zijn. De weg ernaar toe was in ieder geval weer erg mooi. Net voor Ruby's Inn ca 30 gallon, ruim 100 liter getankt. Ingecheckt en de camper op de plek gezet. Ook hier weer een mooi plekje, tussen wat bomen en door de bomen verderop heb je uitzicht over een meertje. Uiteraard wilde Sjoerd zwemmen en hebben we later met vrienden van de korfbal, familie Jorissen afgesproken op het terras bij de winkel. We wisten dat we elkaar zouden treffen want we doen bijna hetzelfde rondje in tegengestelde richting. Onder het genot van een drankje ervaringen gedeeld. Leuk hoor, aan de andere kant van de wereld elkaar tegenkomen!

Zij gingen door naar Zion en wij dus net aangekomen in Bryce.