2 dagen Crystal River

Vrijdag 27 juli. De dag dat we Tallahassee achter ons laten en vertrekken naar Crystal River. Aardig ritje van ong 180 km. Onderweg veel bos met moerasgrond rondom. De bomen staan veelal in ondiep water. Hele stukken groen langs de wegen, er komt geen einde aan. Via wat kleine plaatsen arriveren we rond 12 in de Hampton Inn on Crystal River. En wederom een heel fijn hotel bijna een kopie van de Inn op Amelia Island. En ook hier was de kamer al klaar. Meteen de spullen uitgeladen en op naar het zwembad. En weer het bad voor onzelf. In de middag naar Hunter Springs Park. Een park aan King's Bay. Even lekker afkoelen! Veel bootjes en kano's op het water maar wij bleven binnen de zwemboeien. In de avond gegeten bij KFC want Sanne en Sjoerd hadden zin in een bucket met kip. Simpel maar toch wel lekker. Zaterdag 28 juli na het ontbijt eerst weer even naar het zwembad. En in de middag naar Ellie Schiller Homosassa Springs Wildlife State Park. Met een treintje (pick-up met wat wagons) naar de ingang van het park gereden. Wederom veel park/bos in moerasgrond. Op het pad blijven dus. Juist toen we bij het park naar binnen gingen werd er door een van de opzichters wat informatie over de manatees (lamantijnen of zeekoeien) gegeven. De manatees overwinteren in de Crystal River omdat het water door de vele warmwaterbronnen rond de 22 graden blijft. De manatees zijn belangrijk om vaargeulen open te houden door het eten van het snelgroeiende gras en groen in het water. Ze eten tot 10% van het lichaamsgewicht aan groen wat neer komt op zo'n 50 a 60 kg per dag. Ze zijn ook belangrijk voor de voedselketen. Door zich voort te bewegen met de staart houden ze het lange gras wat veel in het water voorkomt in beweging en hierdoor komt klein voedsel zoals garnalen en andere schelpdieren tevoorschijn voor kleine vissen enzovoort. De manatee heeft geen natuurlijke vijanden maar stond toch op de lijst van bedreigde diersoorten. Reden: vervuiling van het water mn door plastic en ander afval en bootongelukken. De manatees leven in relatief ondiep water en komen daardoor in aanraking met de schroeven van boten. Sinds de jaren 90 gaat het weer goed met de manatees vooral door het invoeren van de maximum vaarsnelheid van 25 mile/uur. Na al deze weetjes nog het voeren van de manatees gezien: kratten met kroppen sla.

Een pad door het park bracht ons langs veel dieren zoals de bobcat, panters, nijlpaard Lu, otters, zwarte beren maar ook vele reptielen zoals slangen en natuurlijk de aligators en verschillende vogels.

In de avond gegeten bij Hardwood Smokehouse. Een real American restaurant, alle vlees gerechten gerookt. Lekker einde van een leuke en leerzame dag.